Saturday, December 29, 2007

entry yang agak "Skema"..hahaha...


Assalamualaikum warahmatulLahi wabarakatuh,

BismilLahirrahmanirrahim

“Maybe you’re in the best place you should be and you may not know it. Just keep on. You’re already halfway through.” –‘sahabat’-

Dengan kata-kata dari seorang sahabat ini, aku memulakan bicara. Dah lama tak tulis dalam blog ni. AlhamdulilLah, hari ni aku berkesempatan untuk share se’chonet’ ilmu yang aku peroleh semasa tamrin Borneo dari Ustaz Alias Osman tempoh hari.... InsyaAllah.

Sebelum tu, aku nak minta maaf sekiranya penulisan aku ni banyak mendatangkan pemikiran-pemikiran yang kurenggg bernasnya. Bukan apa, baru-baru baru ni ada sahabat aaku yang menegur bahawa penulisan aku ni kadang-kadang lain dari diri aku sebenarnya. Bagi aku, sama sahaja. Tapi, FRIENDS ARE OUR MIRROR. Harapan aku entry kali ni dapat difahami dengan takde serong-seorangnya…

Ustaz Alias Osman

Ok, back to Ustaz Alias. Aku tak pernah dengar ceramah dari beliau, tapi, lepas dengar sepanjang, memang aku suka dengan approach yang dibawa oleh Ustaz. Memang seronok “Atok” kita ni berbicara. Berusia 62 tahun dan katanya hanya setahun lagi nak masuk 63 di mana RasululLah wafat pada usia tersebut. Ustaz banyak cakap pasal pengorbanan dan quality manusia. Antara quality manusia yang boleh membantu diri aku sendiri adalah…

1. Kuatkan Iman
2. Kesabaran
3. Memperbaiki penyakit-penyakit (contoh: Banyak mulut, tak tau simpan rahsia…tang ni terkena kat kami…pedas sehh..)
4. Berubah ikhlas kerana Allah
5. Tingkatkan ilmu dan sampaikan pada org lain

Sori lah sebab aku tak tau nak sampaikan dengan lebih baik lagi. So, aku sarankan pada lain kali ajak Ustaz Alias bila ada program-program ilmiah lah. Nanti suruh dia elaborate panjang lagi...

ps: aku tengah cuba nak meng eleborate..terutama pasal kewajipan berdakwah ni..harap sabo ye..

No comments: