Monday, August 13, 2007

Tandas dan Dunia

Tandas adalah keperluan setiap manusia. Tempat melepaskan hajat ini sangat penting. Maka kalu ko bina rumah, ada tandas dibina juga…betul tak? Yang bina bangunan pejabat, pun ada tandas dibina juga. Yang membuat bus stand, shopping complex Jusco terbesar di Malaysia, Giant, ParkCity Mall, gerai makanan, pusat sukan dan macam-macam lagi semua ada tandas. Ia satu keperluan penting.

Manusia dan tandas tidak dapat dipisahkan, jika terpisah rosaklah badan, busuklah manusia. Korang semua inginkan tandas. Alamgkah girang dihati kalau dapat tandas lebih-lebih lagi time emergency. Hoh…syukur tak terkata apabila sesebuah tempat yang kita pergi ada tandas…setuju tak?

Arakian pun begitu aku nak tanya : sanggupkah ko duduk lama-lama dalam tandas? Macam mana bersih pun tandas tu, ia tetap ‘kotor’. Ia tetap tempat yang ‘jijik’…dan tak dinafikan kita perlukan tempat jijik tu, tapi kita tak perlukannya setiap masa. Kita harus kembali ke dunia luar secepat mungkin…

Samalah juga dengan dunia.


Rasulallah SAW kata dunia ni diibarat seperti bangkai kibas, sampah dan segala bentuk keburukan, kebusukan, disamping tipu daya yang nyata (macam hiasan kat dalam tandas jugak) Dunia ni sebenarnya keperluan kita untuk hidup sementara. Kita tak boleh tenggelam dalam dunia lama, kelak kita akan jadi ‘busuk’. Kita perlu buang sifat menyibukkan diri pada dunia dan tambahkan sifat menyibukkan diri pada tempat asal kita (akhirat) – tapi malangnya aku masih belum betul-betul sibuk dengan urusan akhirat…isk isk isk…


InsyaAllah, mudah-mudahan Allah berikan hidayat dan taufik untuk kita berubah kepada yang lebih baik. Kita kan mungkin nak mati kejap lagi? Kan? Betul kan? Tak tipu kan? Aku tak extreme kan? Aku tak cakap merapu kan? Aku tak cakap tipu kan? Aku tak cakap main-main kan? Aku tak cakap putar alam dan putar belit kan? Aku tak 'yo yo oo' kan?

Kalau begitu :
Bayangkan malam esok ko dah dalam kubur sorang2. Dah terputus amalan. Nak tambah dah tak boleh. Kantung tak lah seberat mana. Boleh survive ke??? Cuak tak..ohhh…

Cuba imagine : Allahyarham (nama ko) . Cuak kan? Lagi cuak kalau mengikut kawan aku ialah perkataan Allahyarham digantikan dengan Mendiang (na’udzubillah). Parah tuuuu…..Jangan takut sebut mati. Lagi ingat mati, lagi bijak kata Rasulullah SAW ..lainlah kalau ko tak nak di akui bijak oleh Rasulullah SAW.

Di akhiri post kali ini dengan cerita bagaimana Saidina Ali menangis mengenangkan dunia yang penuh tipu daya ini.

Dhirar bin Dhamrah al-Kinani r.a berkata kepada Muawiyah (setelah ditanya keperibadian Ali r.a)

“Demi Allah, aku bersaksi bahwa suatu ketika aku pernah melihat Saidina Ali berdiri di sebahagian sudut tempat biasa dia beribadah malam, sedang ketika itu malam hampir melepaskan selimut kegelapannya dan bintang-bintang telah tenggelam, lalu dia masuk kedalam mihrabnya sambil memegang janggutnya dan beliau duduk bersimpuh sambil menangis tersedu-sedu seperti seseorang yang digigit kala jengking, dan menangis sepeprti seorang yang sedang dirundung kesedihan. Seakan-akan saat ini juga aku (Dhirar) sedang mendengar ratapannya. Berkali-kali dia berkata dengan penuh kerendahan di hadapan Allah,

“ Wahai Tuhan Kami! Wahai Tuhan Kami” Kemudian dia berkata kepada dunia yang fana ini, “Wahai dunia, mengapa kalian menipuku, mengapa pula kamu selalu muncul mendekatiku? Menjauhlah, menjauhlah kamu dariku! Tipulah orang lain selain aku! Sesungguhnya aku telah menceraikan kamu dengan talak tiga! Karena umurmu sangat sebentar, majlismu sangat hina dan kedudukanmu sangat rendah! Ah.. Ah.. Ah..! (Apa yang harus aku lakukan, alangkah ruginya aku ini), karena perbekalan sangat sedikit, sedangkan perjalanan amat panjang dan penuh bahaya!?”

Mendengar kisah ini, Mu’awiyah tidak bisa lagi menbendung air matanya sehingga meleleh dan membasahi janggutnya. Dia pun mengusap air matanya dengan hujung bajunya dan orang-orang yang hadir dalam majlis itu pun menyedari dan ikut menangis.

Itulah kisah Saidina Ali membenci dunia. Bagaimana seseorang yang disayangi Allah dan Rasulnya (Nabi SAW bersabda sehari sebelum perang Khaibar) pun takut akan tipu daya dunia. Apatah lagi aku pemblog yang hina ini.
Sekian…

ps : aku pun baru belajar nak cuba buat nangis jugak….(hati tak lembut, susah nak nangis. Kalau susah nak nangis, kena buat-buat nangis dihadapan Allah, wujudkan suasana takut dan bersalah serta mengharap..)

No comments: