Sunday, October 28, 2007

Burung Apa?

Ummat islam di hina dan di tindas bukanlah kerana tiada negara islam, tiada ilmu, tiada senjata canggih dan sebagaina, tapi kerana ummat islam telah tinggalkan kerja dakwah. (Yang buat 'dakwah' pula sebenarnya belum buat dakwah tapi perasan sudah buat dakwah.)

ada mereka yang menafikan kenyataan di atas dengan mengatakan bahawa "ummat islam telah tinggalkan kerja dakwah." adalah tidak benar, bukankah sekarang ini terdapat ustaz-ustaz yang sedang mengajar tentang islam di masjid-masjid?

Nampaknya korang tak faham akan maksud aku...maksud aku adalah :

Apa yang ayah saudara kita buat bila tiba hari cuti?
Apa yang abang kita buat bila balik kerja?
Apa yang adik kita buat bila tak de kerja?
Apa yang jiran kita akan buat bila tiba hari public holiday?
Apa yang ustaz buat bila bukan giliran beliau mengajar?
Apa yang imam dan bilal buat bila bukan giliran beliau bertugas?
Apa yang penulis blog akan buat bila takde idea nak menulis?
Apa yang pemain sukan akan buat bila balik kampung?
Apa yang kita akan buat bila ambik cuti?
Apa yang kita buat bila tiba malam hari?
Apa yang kita buat pada hari minggu?
Apa yang kita nak buat jap lagi?
Apakah 10 perkara yang kita nak buat sebelum jadi jenazah yang sejuk dan beku...?

Jawapanya adalah:-
Kita tak buat apa-apa, kita lepak sahaja. Kalau ada yang di buatpun tak de kena mengena dengan ugama..

Kita kerja cari duit dan berehat sekejap lepas tu pergi cari duit lagi, lepas tu berehat sekejap, letih sangat cari duit, kita ambik cuti rehat, belanja duit yang sedia ada, dan esok cari duit lagi dan lagi, akhirnya kita jadi jenazah yang berduit...

Inilah yang di maksudkan "ummat islam telah tinggalkan kerja dakwah." Orang islam tak buat apa-apa untuk bantu ugama, yang buatpun tak samapi 10%, lalu terzahirlah hadith islam di jajah oleh raja yang zalim...menurut hadith, bila "ummat islam telah tinggalkan kerja dakwah.", maka Allah akan lantik raja yang zalim memerintah dan akan menyeksa orang islam. Pada waktu itu doa orang islam tidak akan makbul sehinggalah "ummat islam kembali ambil kerja dakwah."(rawi sila rujuk kitab dan ustaz berhampiran..)

Kalau tak percaya, pergi tengok bilangan lelaki yang pergi solat subuh berjemaah di masjid, sampai tak 10%? kemana orang islam pergi waktu subuh? (termasuk aku kadang-kadang..oh) sedang tidur kepenatan akibat cari duit?.

Atau bukan sibuk kerana cari duit, tapi apa-apa sahaja yang korang buat, yang mana akibatnya adalah "ummat islam telah tinggalkan kerja dakwah."

di zaman yang dah nak menopouse ni, kerja dakwah boleh diibarat seperti seorang yang telah di sangka mati,lalu di mandi dan di kafankan, di jalanan ketika nak hantar ke kubur, sedang usung jenazah tiba tiba mayat bangun dan ternampak burung murai lalu bertanya:

"burung apa?"

Lalu terkejut beroklah para pengusung jenazah lalu terus lari lintang pukang, semua orang lari menyelamatkan diri.., maka datanglah arwah yang hidup balik ni ke setiap rumah dan bertanya:

"burung apa?"

Maka korangpun tutup pintu kunci tingkap, dan baca doa serapah kerana al maklumlah 'hantu' sedang berkeliaran..

Begitulah kerja dakwah yang telah di buat oleh semua Nabi...sekarang kerja ini disangka telah lama "mati" oleh ummat islam hari ini kerana sudah lama terkubur,(al maklum lah takde orang nak buat..aku pun!!) tiba-tiba ada yang hidupkan balik, maka lari lintang pukang semua manusia bila nampak orang surau datang ketuk pintu, mat rempitpun lari, lari macam jumpa 'hantu'...

Apa lagi nak di kata?

("itu burung murailah mangkok!!!" )

Ps: syaitan tak pernah berputus asa dalam usaha menyesatkan manusia, tapi manusia selalu berputus asa dalam usaha menyelamatkan manusia..

No comments: