Wednesday, October 3, 2007

Soalan Hari Ini..

Ada hamba Allah yang tidak percaya dengan kewujudan tuhan.. dalilnya, kenapa Allah tak selamatkan budak-budak kecil dari keganasan..mengapa orang jahat kaya raya..!!!

Aku kata :

Allah tak perlu selamatkan budak tu untuk buktikan kewujudanNYA..

Allah tak perlu miskinkan orang jahat untuk buktikan kewujudanNYA..

Allah tak perlu matikan serta merta orang yang murtad untuk buktikan kewujudanNYA..

Allah tak perlu turunkan malaikat dan buat penerangan untuk buktikan kewujudanNYA..

Kerana Allah dah bagi otak dan akal dan hati untuk manusia berpikir..

Aku nak tanya lah sikit pada golongan yang bertanya ni tadi..

Kalau korang jalan-jalan dan jumpa dengan tapak kaki lembu.. adakah korang yakin bahawa tapak kaki itu wujud dengan sendiri?

Atau kalau korang jalan-jalan dan jumpa satu rumah buruk… adakah korang yakin jika aku katakan bahawa satu waktu dulu ada orang yang bina rumah itu, atau rumah itu jadi sendiri?

Atau kalau korang jalan-jalan dan jumpa tompok tompok tahik unta.. adakah tahik itu datang tanpa bontot?

Tak payah jawab pun..sebab korang dah ada otak, boleh piker sendiri..

Dan satu lagi,

Siapakah yang buat keputusan langit itu berwarna biru?

Siapakah yang buat keputusan daun pokok itu berwarna hijau?

Siapakah yang buat keputusan gula itu rasanya manis?

Siapakah yang buat keputusan jari manusia ada lima?

Siapakah yang buat keputusan waktu bila korang akan mati?

Tak payah jawab pun..sebab korang dah ada otak, boleh piker sendiri..nak jadi bahan bakar api neraka atau nak jadi raja yang lebih hebar dari kerajaan Nabi Sulaiman AS?

Tuhan tak perlu tunjukkan Zatnya untuk yakinkan manusia.. kerana Tuhan telah mencipta otak untuk manusia berpikir…dan setiap otak adalah mampu menerima kehadiran tuhan.. dan setiap hati yang kecil itu mampu diduduki Tuhan…

Hebatnya Allah, hingga hati yang kecil itu mampu di letakkan seluruh kebesaran Allah, dan apabila Allah berada dalam hati.. maka bila nak mati kelak..akan keluarlah kalimah Allah di mulut… apa yang ada dalam hati, itulah yang akan keluar di mulut..

Botol kicap pecah keluar kicap..

Botol sos pecah keluar sos..

Botol minyat urut pecah keluar minyak urut..

Maka orang islam bila nak mati kelak..jika dalam hati ada cinta makhluk, maka kalimah makhluklah yang akan terpancul di bibirnya..seperti Melur dalam cerita Hang Tuah yang dilembing menjerit “Hang Tuah”…sekiranya Allah berada dalam hatinya.. maka Kalimah Allahlah yang terpancul dibibirnya..seperti para sahabat…Nabi SAW..

Dan siapa akhir kalam dia dapat ucap kalimah Tauhid..maka wajib syurga untuknya, walaupun dia seorang kapir atau aetis!!!

Nota: cuba rujuk pengalaman menyaksikan orang Islam yang mati masing-masing, ada antara mereka yang dapat sebut nama Allah sebelum mati?

(tapi dalam cerita Hang Jebat..Hang Jebat mati dengan mengucapkan kalaimah tauhid…!)

Sekian…(macam bagus aku ni - oh...)

Ps: yang tak boleh doa kebaikan kat orang kapir adalah apabila tiba hari di akhirat kelak, bila korang dah masuk syurga (semoga aku termasuk), maka haram korang doa orang kapir masuk syurga, kekallah mereka sebagai bahan bakar api neraka membakar iblis dan sekutunya..sebelum mereka dan korang mati, berdoalah hidayat untuk mereka, jangan lupa doa aku ni sekali!!!

No comments: