Saturday, September 15, 2007

Aku kena rasa beryukur yang amat di atas nikmat menjadi manusia adalah kerana...

(entry dibuat berdasarkan perbincangan DMT beberapa minggu yang lalu..)

Kenapa kita kena rasa beryukur yang amat di atas nikmat menjadi manusia..?

pesan cikgu, untuk jawab soalan, kita kena ulang balik soalan berserta jawapan sekali, maka jawapannya adalah :

Aku kena rasa beryukur yang amat di atas nikmat menjadi manusia adalah kerana...

Pertama :
Kerana Allah jadikan kita semua ni dengan ‘tangan’ Allah sendiri.., tak payah aku ulas tentang ‘tangan’ Allah, Cuma nak bagitahu, makhluk lain Allah berkata “KUN” maka terus Fayakun, (kata ‘jadi’ terus jadi) tapi bila mahluk manusia ni Allah cipta dengan “tangan” bermakna, ada rahsia besar dan ada kenginan yang khas dari Allah untuk Manusia yang paling di beri perhatian oleh Allah, pencipta segala-galanya.. tahun depan aku ulas benda ni….(lain kali kot..ha ha ha…)

Kedua :
Kerana Allah declare bahawa manusia adalah sebaik-baik kejadian, lebih baik dari malaikat, lebih baik dari teras emas, lebih baik dari buih air zam zam, lebih baik dari awek bidadari, lebih baik dari semua yang telah di cipta, Allah pencipta, selain dari Allah semua di cipta, dan manusia adalah ciptaan Allah yang terbaik, namun, walaupun manusia itu sebagai sebaik-baik kejadian, tapi ada jugak manusia yang berperangai setan, maka untuk jadi sebaik-baik makhluk masih tertakluk kepada terma dan syarat , rujuk Surah Al-Bayyinah Ayat 7 bermaksud :
Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal saleh mereka itu adalah sebaik-baik makhluk..

Ketiga :
Dalam banyak hal, Allah akan menyebelahi manusia..ok, masuk bab ni aku nak kena cerita detail sikit, insyaAllah…

-------------------

Dulu, masa Allah nak jadikan manusia di muka bumi, maka telah adalah makhluk malaikat yang nak bantah :

Malakat argue : kenapa perlu Allah nak cipta makhluk yang akan buat kerosakan atas muka bumi dan akan menumpahkan darah? kemudian malaikat bagitahu bahawa mereka adalah sudah terbaik kerana senantiasa bertasbih dan memuji Allah…korang tahu apa jawab Allah? Allah berfirman: aku tahu apa yang korang tak tahu (lebih kurang cerita, detail boleh rujuk Al - Baqarah ayat 30)

Itu satu, kemudian bila Allah cipta manusia iaitu Nabi Adam AS maka Allah perintahkan pulak (termasuk yang bantah tadi) supaya semua malaikat sujud untuk muliakan manusia, korang semua dah tahu cerita, bahawa semua malaikat telah sujud kecuali ketua malaikat yang argue, apahal pulak nak kena sujud dengan ciptaan dari tanah? aku dari api, lebih mulia what? Pendek cerita, Allah sumpah beliau menjadi setan bla bla bla….untuk lebih detail, korang boleh rujuk ustaz, aku bukan apa, just nak cerita akan betapa mulianya korang semua di sisi Allah dan Allah akan sentiasa mempertahankan ciptaanNYA…malahan Allah bagitahu pada malaikat dengan perasaan bangga bila ada manusia yang sedang bertaubat, Allah akan puji manusia itu depan-depan malaikat..

menurut satu riwayat menceritakan, yakni pabila Allah melihat sekumpulan malaikat Rahmat yang sedang duduk bertindan-tindan dari dunia sampai ke langit, lalu Allah tanya, dari mana kamu semua? malaikat jawab mereka datang dari majlis zikirullah, majlis mengingati Allah yang di adakan oleh manusia di bumi, sedangkan Allah Maha Mengetahui, sajer tanya malaikat nak tunjuk kat korang semua betapa Allah sayang pada korang, lalu Allah bagitahu pada malaikat sebagai saksi bahawa semua peserta majlis itu di ampunkan dosanya..dan dosa kedua-dua ibu bapa peserta majilis itu jugak di ampunkan.. kemudian ada malaikat bagitahu ada orang yang just duduk kebetulan ada urusan lain, Allah bagitahu manusia itupun termasuk dalam mendapat keampunan.. best bukan?

Ada lagi cerita yang dah banyak kali aku tulis, kisah pembunuh 100 manusia termasuk bunuh orang alim, bila mati malaikat faham dia ahli neraka, Tapi Allah masukkan dia ke dalam syurga kerana pembunuh itu mati tanpa niat membunuh, err maksud aku mati dalam keadaan INGIN bertaubat…malaikat macam tak berapa setuju, Allah perintah malaikat tu ambik jarak di antara mayat si pembunuh dengan dua tempat, tempat dia bunuh orang dengan tempat dia nak pergi bertaubat, mana yang lebih dekat, dan kita semua tahu bahawa tempat dia mati adalah dalam takdir Allah, hanya sejarak satu ibu kaki sajer beza jarak lebih dekat dengan tampat bertaubat..apa lagi nak di kata?

Ada lagi cerita lain, juga popular, kisah pelacur yang bagi minum pada anjing, Allah boleh ampunkan dosa manusia ni dengan apa sahaja alasan, hakikatnya, Allah sangat sayang pada aku dan korang semua… Allah selalu mencari alasan untuk ampunkan dosa manusia, hingga Allah bagitahu Nabi Musa AS kalau Firaun bertaubat padaKu akan Aku terima..lihat maka benar Allah tu Maha Pemurah..

Malahan Allah bagitahu pada malaikat sekiranya manusia itu memuji Aku di hadapan orang ramai, maka aku akan puji manusia itu di hadapan himpunan semua malaikat, mana tak jelous malaikat?

Kemudian Allah bagitahu lagi jika manusia itu datang kepadaNya berjalan, Allah akan datang dengan berlari..Dan Allah akan terima taubat semua anak Adam AS walaupun dosanya tinggi menggunung mencapai awan..dengan syarat tiada syirik.. ini yang setan bengang gila! lalu tipu manusia dengan rosakkan niat dan buat amalan bida’ah yang di sangka hasanah, lalu tak bertaubat lagi..oh!

Bertaubatlah wahai aku dan korang semua..setiap manusia itu berdosa, dan sebaik baik pendosa adalah orang yang tidak menangguhkan taubatnya…apabila ada manusia yang bertaubat sambil menangis nangis, walaupun seorang penjahat, maka Allah akan memuji manusia itu di hadapan malaikat..

“lihat, hambaku merayu kepadaku.. bersaksillah Aku telah ampunkan segala dosanya”

Dah banyak sangat Allah puji manusia…nikmat Allah mana yang aku nak dustakan lagi…?

So the moral of the story is :

JIKA MANUSIA BUAT AMALAN BINATANG, MAKA DIA AKAN JADI LEBIH HINA DARIPADA BINATANG, TAPI APABILA MANUSIA BUAT AMALAN MALAIKAT MAKA IA AKAN MENJADI LEBIH MULIA DARI MALAIKAT…

Satu lagi moralnya adalah :

ALLAH SAYANGKAN MANUSIA LEBIH 70 KALI GANDA DARI SAYANGNYA SEORANG IBU KEPADA ANAK..

satu cerita :

ada satu hari tu, adaler sorang makcik bersama dua anaknya datang ziarah rumah Nabi SAW kerana lapar, tapi nabi takde pulak kat rumah dan yang ada hanya isterinya Aisyah RA..Oleh kerana rumah Nabi takde stock makanan (sebulan macam rumah aku..isk) dan hanya ada 3 biji kurma, maka Aisyah RA bagi sorang satu, maka dengan cepat si anak dua orang tu makan sorang satu, si ibu pulak baru nak suap, tapi terhenti kerana perasan kedua dua mata anaknya sedang focus kurma di tangan si ibu (nak lagilah tu!)agaknya lapar sangat, makan kurma sebijik mana cukup beb? aku pulak bukak puasa dengan 3 kurma sebagai intro untuk menketedarah..oh!

Maka si ibu telah potong dua kurma tersebut lalu bagi sorang satu bahagian dan berlaparlah si ibunya…Aisyah RA terharu melihat kerahiman si ibu lalu berhamburlah air mata tengok pengorbanan dan kasih sayang seorang ibu, maklumlah beliau tak ada anak dan tak faham perasaan seorang ibu..

Apabila Aisyah RA cerita kat Nabi Muhammad SAW, akan seorang ibu yang sanggup berlapar demi kasih sayang pada anak-anak, lalu Nabi bagitahu bahawa Allah jauh lebih sayangkan manusia 70 kali ganda lebih dari ibu tadi sayang akan anak dia, nikmat mana lagi yang aku dustakan? dan orang yang bertaubat bukan setakat Allah ampun dosa, malahan Allah tukar dosa kepada pahala...kerana itulah bila ketua malaikat argue tentang kemuliaan manusia, rasa diri lebih baik dari manusia, ALLAH sumpah jadi iblis...siap dapat laknat lagi tu..huh!!

ingatlah, Allah sangat sayang kat kita, lagi lagi jika sebelum mati kita banyak menangis mintak ampun segala dosa, Allah akan sebut nama kita di kalangan malaikat..Allah bangga orang yang belum mati, belum lihat Allah tapi taat segala perintah Allah, jangan jadi macam orang kapir, bila dah masuk neraka, baru nak menangis, masa tu jika nangis air mata darah sekalipun.. bolayan!!

Nota : untuk orang non-muslim yang baca blog aku ni, aku doakan korang dapat hidayat dari Allah sebelum korang mati, kalau korang buat rumah terbuka dan ada cabutan bertuah, jemputlah aku, nanti aku boleh cerita pasal ketuhanan…insyaAllah…

Mengakhiri post ini..aku bagi korang satu teka teki..

Apakah ia?
Setiap orang ada,
Kadang-kadang panjang,
Kadang-kadang pendek,
Kadang-kadang basah,
Kadang-kadang kering.

Apakah ia?

Jawapan : Doa.

Selamat menangis dalam berdoa di bulan ramadhan..(insaf…isk isk isk…)

No comments: