Tuesday, September 18, 2007

Darurat Ke Terdesak?

(apa yang aku paham tentang darurat adalah terpaksa menanam jenazah lebih dari satu ke dalam satu liang..no problem punya…ha ha ha…)

Hmmmmmm…

Biarlah aku cerita sikit lebih kurang kat korang yang perasan sibuk lalu menggumpulkan solat Zuhur di akhir waktu dan Asar di awal waktu lalu "menjamakkan solat" dan lebih haru biru lagi langsung tak solat..hmmm..kalu korang musafir lebih 90 km, kira ok ler tu untuk jamak, apa-apapun korang boleh rujuk ustaz dan ulamak untuk detail explanation, apa yang aku nak bagitahu adalah :
UGAMA INI BUKAN UNTUK ORANG YANG PERASAN SIBUK!!

Alangkah buruknya perangai korang yang perasan sibuk lalu lengahkan solat dan solat ala-ala "jamak solat takhir takdim"
Perasan sibuk lalu suka hati tinggalkan solat berjemaah..
Perasan sibuk dan solat lengah-lengah sampai dah nak abis waktu
Perasan sibuk lalu just buat solat qadha
Perasan sibuk lalu tak solat..

Itu baru bab solat, belum lagi bab lain
Perasan sibuk sampai takde masa nak baca Al-quran
Perasan sibuk tak sempat nak zikir
Perasan sibuk tak dan nak solat sunnat
Perasan sibuk sampai takde masa nak beriktikaf
Perasan sibuk hingga tak boleh nak buat dakwah, tak boleh nak keluar kejalan Allah!

Hello!
Doktor pakar bedah yang sedang buat operation pisahkan kembar siam pun ada masa nak berak, malaikat maut tak peduli ngan korang punya sibuk, dah mati nanti baru sibuk nak mintak masa ngan Allah selama sesaat untuk kembali ke dunia nak buat amal ibadat, huh! Dulu kat dunia nak bagi 5 minit untuk solat pun sibuk bukan main, dah mati baru tak perasan sibuk!!!

Aku ulangi! UGAMA INI BUKAN UNTUK ORANG YANG PERASAN SIBUK!!

Ugama ni yatim, pembela ugama dah takde, nabi dah wafat, siapa nak bela ugama jika korang semua termasuk aku perasan sibuk..?

Ugama pergi ketuk pintu rumah orang kaya, mintak lapangkan masa, orang kaya kata aku perasan sibuk tambahkan harta..pergi cari orang lain…kesian ugama yang yatim, takde orang nak bela dia..isk..isk..

Ugama pergi ketuk pintu rumah orang miskin, mintak lapangkan masa, orang miskin kata aku perasan sibuk mencari harta..pergi cari orang lain…Oh..takde orang nak bela ugama isk..isk..

Ugama pergi ketuk pintu rumah orang tak de kerja, mintak lapangkan masa, orang takde kerja kata aku perasan sibuk cari kerja..pergi cari orang lain…isk..isk..isk..

Akhirnya hanya ugama sajer yang tinggal yatim seorang diri tanpa pembela, Nabi dah takde, sahabat pun takde, mana ummat islam? nampaknya korang semua perasan sibuk ada hal..maklumlah drama bersiri tak habis tengok lagi, malam karang nak tengok CD cerita Korea disc 16, hmm, dengar kata ada jualan murah sempena raya esok…baju raya tak tempah lagi, hujung minggu ni nak kena up date lagu popular di carta radio, majalah sukan dan hiburan yang di beli minggu lepas pun tak habis baca lagi, lagipun nak kena up date blog pulak hari ni, nak balik kampung raya ni ingat nak kena tukar sport rim baru ler..eh, lagipun aku sibuk cari kerja yang gaji mahal tapi kerja senang , sibuk cari isteri cantik jelita macam artis tapi taat macam hamba, aku sibuk cari suami hensem dan kaya raya tapi beriman..ni yang perasan sibuk ni, nak kena cari semua tu, maklumlah, berusahalah kamu macam hidup seribu tahun..bla bla bla blah blahhhhh…

Eh, bukankah pembaca blog ni banyak masa baca blog hari-hari, apa kata kita pergi jumpa para pembaca blog ni pulak..

Maka datanglah ‘Ugama’ pergi ketuk pintu rumah korang selaku pembaca blog tegar, mintak lapangkan masa, korang kata aku perasan sibuk update blog..pergi cari orang lain…aku takde masa lapang, aku perasa sibuk!!!

Huh! untuk berak, korang tak tunggu ada masa lapang baru boleh berak, macamana sibukpun, korang tetap ada masa untuk berak, sebab berak penting, tanpa berak siapalah korang?, tapi bagaimana dengan melapangkan diri di jalan Allah?masih perasan sibukkah? Perasan sibuk hingga selamba buat solat jamak tanpa uzur tapi ada masa pula untuk buat benda dunia..ish..ish..

Arghh, oleh kerana aku pun perasan sibuk, kita berhenti sajer, selamat berbuka puasa, ingat...kalau korang mati serentak, bolehlah aku yang perasan sibuk ini ‘menjamak’kan tanam korang dalam satu liang!

Ps : Korang tahu kenapa aku guna istilah “perasan’ sibuk? Sebab masa hidup kita perasan sibuk hingga telah taat perintah Allah tidak ikut keutamaan..bila mati baru tak perasan sibuk dengan mintak kat Allah nak kemabali ke dunia selama sesaat…sekarang solat 5 minit pun dah berkira..oh!

No comments: