Tuesday, September 25, 2007

mari lah bb..aa..n g uuu nn...Part I

(payahnya nak bangun dan berjihad..isk isk isk…)

INTRO :

Sayang seorang ibu, anak-anak di manjakan dan tidak ingin langsung anaknya menderita walaupun setakat di gigit oleh seekor anak nyamuk…namun, sayang Allah kepada kekasihNYA.., Dia sanggup melihat Para nabi AS menderita kelaparan, cedera di baling batu, menangis dalam kesejukkan malam, tidur berbantalkan lengan…di sepak dan di terajang, di sikat dengan sikat besi dan di gergaji, darah dan air mata terus mengalir…

Dan aku hari ini, belajar menulis tentang DIA dan Akibat serta menafaat dari DIA!!!

Namun yang pasti, mutu ugama dan tahap iman dalam diri aku ini adalah ..(oh, tak sanggup aku nak tulis…) sebenarnya masih banyak amalan munafikkin yang aku buat…selemah lemah iman adalah mencegah maksiat dengan hati, tapi aku…tumit kaki terhentak hentak pabila terdengar bunyi muzik di alunkan..oh!
Hmmm…nampaknya perkara yang PATUT aku buat masih banyak yang tak terbuat, sebaliknya aku perasan sibuk dengan perkara yang tak PATUT aku buat..huh!!!!

Aku memang makhluk yang tak patut!!!!

Jangan biarkan aku begini sahabat, datanglah jumpa aku dan pimpinlah aku ke jalan yang benar, sementara mereka yang berakhlak mulia sedang berbaik sangka denganku, terdapat pulak mereka yang bodoh sombong bersangka buruk padaku..aku..memang burhok!!!

Aku memang burhookkkk….

Walaupun aku buruk, izinkan aku menulis dari sudut pandangan seorang aku yang tak bertauliah ini, tentang sesuatu yang amat besar kemaslahatan dalam ugama, yang telah di salah ertikan oleh cerdik pandai dan bodoh bangang (macamlah aku pandai..) yang akibatnya perpecahan kepada 72 golongan…semoga aku dan korang tidak termasuk di antara golongan yang 72 tu….amiinn..

Aku nak menulis tentang JIHAD….
Lalu aku mengengamkan tangan kananku dan meluruskan jari telunjukku ke wajah korang dan bertanya dengan nada angkuh…!!!

“APAKAH ITU JIHAD?”

“ADAKAH KORANG SUDAH DI KIRA BERJIHAD?”

“BENARKAH KORANG SEDANG BERJIHAD SEKARANG INI?”

“BENARKAH???”
(sambil jari telunjuk ku menunjal nunjal dahi korang dengan keras dan tegas!)

Sebelum aku cerita tentang JIHAD, aku nak melencong sikit tapi arahnya tetap sama, aku rasa korang kena faham dulu tentang erti sebuah keSYUKURan…

korang boleh baca tentang SYUKUR dengan serba ringkas dalam entry aku yang lepas di sini…insyAllah..

Dalam Al-Quran bagitahu Kemuliaan UMMAT ini bukan dalam harta, dalam pangkat, dalam solat, dalam Ibadat, tapi kemuliaan UMMAT ini adalah dalam kerja Nabi iaitu JIHAD!!!!

Nabi Muhammad SAW bila nak bagitahu akan betapa PENTINGnya perkara ini, sebaik ambil wudhu, baginda terus ke mimbar dan menyatakan hal ini tanpa buat solat sunnat wudhu dan solat sunnat tahyatul masjid…!!!

Dan Baginda bagi amaran bahawa jika perkara ini tidak di buat maka doa orang islam tidak akan makbul. Allah akan murka dan azab akan datang, penjajah yang zalim akan datang menindas orang islam apabila ummat islam mengabaikan JIHAD ini…

Dan tentang JIHAD inilah perkara yang nak aku cerita hari ni..

Apa itu jihad?

Dalam istilah bahasa, jihad datangnya dari perkataan ‘jahada’ yang bermakna "menggunakan segala usaha dengan bersungguh-sungguh untuk mendapatkan sesuatu". Jihad yang paling besar yang di buat oleh semua Nabi dan rasul adalah AMAL MAARUF DAN NAHI ANI MUNGKAR…atau dalam bahasa Malaysianya ajak orang kepada Allah, mencegah orang daripada mengengkari Allah…

Sesiapa yang melakukan ini , sesungguhnya dia telah berada di jalan Allah..sesiapa yang melakukan ini sesungguhnya dia telah berada di jalan JIHAD..Berjihad Fi sabililah!!!
Untuk memudah fahamkan apa yang bermain di benakku ini, biar aku buat dua pecahan, JIHAD ini terbahagi kepada DUA iaitu :

  1. Jihad Nubuwwah(Kenabian)
  2. Jihad Khalifiah(Pemerintahan)

Semua Nabi buat kerja Jihad Nubuwwah, tapi bukan semua Nabi buat kerja Jihad Khalifiah… korang faham tak?

Ok, macam ni, maksud jihad Nubuwwah(Kenabian) ini, adalah ajak manusia kepada Allah dan jihad Khalifiah(Pemerintahan) pula adalah bermaksud lebih kepada menghukum manusia yang engkar kepada Allah..Jadi jika aku tulis dalam bentuk point JIHAD ini terbahagi kepada DUA iaitu :

1. Jihad Nubuwwah(Kenabian)
- ajak manusia kepada Allah iaitu amal maaruf

2. Jihad Khalifiah(Pemerintahan)
- menghukum manusia yang engkar kepada Allah iaitu nahi mungkar

Dan aku ulangi :

Bukan semua Nabi buat kerja Jihad Khalifiah…tapi Semua para Nabi AS buat kerja Jihad Nubuwwah…Dan ummat terdahulu tidaklah mendapat peluang untuk menjalankan kerja Jihad Nubuwwah…hanya Ummat nabi Muhammad SAW sahaja yang di berikan keistimewaan JIHAD ini…Skarang aku nak tanya, adakah aku dan korang sedang bersyukur atas nikmat JIHAD ini atau sedang terasa beban?

baiklah, untuk memudah kefahaman korang tentang jihad ini, biarlah aku pecah kecil lagikan akan perkembangan maksud Jihad ini kepada dua lagi :

Jihad Nubuwwah(Kenabian) terbahagi kepada dua :
- Ajak orang kapir masuk islam.
- Ajak orang islam amalkan keseluruhan islam

Manakala, Jihad Khalifiah(Pemerintahan) terbahagi kepada dua juga :
- Menghukum orang kapir yang berdamai dengan jizyah
- Menghukum orang kapir yang enggan dengan perang

Tentang dalil, korang boleh rujuk Al Quran dan hadith, untuk jihad Khilafiah yang merangkumi tentang jizyah, dan perang, aku rasa korang takde masalah tentang JIHAD Khalifiah ini..kerana ini yang biasa di war warkan…(rujuk At-Taubah : 29)

Dan untuk Dalil Jihad Nubuwwah pulak, jika korang dengan rajinnya dan dengan rendah dirinya mencari, maka korang boleh jumpa ayat seperti ni :
“wahai manusia, berimanlah kepada Allah”- ayat ni di tujukan kepada orang kapir..

manakala ayat seperti :
“wahai orang yang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah”- ayat ini pulak di tujukan untuk orang islam…

Maka jika korang dan aku rujuk Hadith pulak, maka korang boleh dapat nasihat dari nabi kepada jemaah yang di bentuk untuk berjihad lebih kurang maksud :

Ajaklah mereka masuk islam…jika mereka dah masuk islam suruhlah mereka berhijrah ke sini(madinah) untuk belajar ugama…jika mereka enggan, maka perintahkan mereka membayar jizyah dan mereka akan mendapat jaminan keselamatan seperti orang islam yang lain…jika mereka enggan jugak, perangilah mereka tapi jangan bunuh anak kecil, jangan rosakkan mayat dan jangan buat itu ini “(dan lain lain – rujuk ustaz!)

Persoalannya sekarang, Kenapakah selama 13 tahun nabi Muhamamd SAW di mekkah, baginda tidak pernah membuat kerja Jihad Khalifiah? Baginda hanya membuat jihad Nubuwwah ? di mekkah Nabi SAW tak bina kekuatan tentera, tapi bina kekuatan iman melalui perantaran dakwah..kenapa? DAN Kenapakah tidak semua para Nabi Nabi AS mendapat peluang membuat kerja Jihad Khilafiah? Tapi yang pastinya mereka semua membuat kerja jihad Nubuwwah..

Dan pada zaman ini? Ada tak mana-mana Negara Negara islam yang menjalankan kerja jihad Khalifiah? Ada tak mana mana Negara Negara islam yang menjalankan kerja mintak jizyah dari orang kapir dan berperang pabila mereka enggan?
(suara latar : takde..)

Dan pada zaman ini…ada tak Negara Negara islam yang menjalankan kerja jihad Nubuwwah? Ada tak mana mana Negara Negara islam yang menghantar jemaah dakwah kepada orang kapir ke seluruh dunia dan ajak mereka yang masuk islam berhijrah ke Negara islam contoh.. ada tak?
(suara latar : pun takde..)

Ok, aku kecikkan skop..

Ada tak kumpulan so call islamic yang menjalankan kerja jihad Khilafiah? Ada tak mana mana persatuan, parti, kumpulan, atau gerakkan islam yang menjalankan kerja mintak jizyah dari orang kapir dan berperang apabila mereka enggan?
(suara latar : lagilah takde)

Dan ada tak persatuan, parti, kumpulan, atau gerakkan islam yang menjalankan kerja jihad Nubuwwah? Ada tak mana mana persatuan, parti, kumpulan, atau gerakkan islam yang menghantar jemaah dakwah kepada orang kapir ke seluruh dunia dan ajak mereka yang masuk islam berhijrah ke Negara islam contoh.. ada tak?
( setahu aku … takde – sebak..)

Takde???? Habis yang korang sebut dan laungkan kalimah jihad di sini sana? Apa orang buat sebenarnya??? Benarkah korang sedang berjihad???

Ok, aku tanya soalan lain..Dan pada zaman ini? Ada tak Negara Negara kapir yang sedang menakluk dan memusnahkan Negara Negara islam..

(suara latar : ada-lihat pelestin, Iraq, Afganistan, Bosnia, Lubnan, Ambon, Selatan Thai dan bakal bakalnya..)

Dan pada zaman ini? Ada tak mana mana persatuan, parti, kumpulan, atau gerakkan orang kapir yang menghantar jemaah dakyah kepada orang islam ke seluruh dunia dan murtadkan orang islam di hadapan rumah mereka…?
(suara latar : Ada..jemaah kristian sedang bergerak sekarang di seluruh dunia termasuk Malaysia!!)

Habis tu…? korang orang islam sebut dan laungkan kalimah jihad di sini sana? Apa orang buat sebenarnya???

Berjihad membesarkan rumah?
Berjihad membesarkan kereta?
Berjihad membesarkan pangkat?
Berjihad membesarkan dunia?

Berjihad membesarkan perut?
Berjihad membangunkan ekonomi negara?
Berjihad mendapatkan Negara islam?
Berjihad menumbangkan orang islam yang lain?

Sedangkan…

Orang islam berbondong bondong menukar ugama,
Masjid saf demi saf menjadi lengang,
Sunnah demi sunnah menjadi asing,
Bida’ah demi Bida’ah mendapat tempat,
Nagara demi Negara di jajah dan di tindas…
(Hujan pun turun dengan lebatnya mengalir bersama darah darah dari mayat mayat orang islam..)


. . . . .

Parti demi parti di tubuhkan namun islam terus merudum..dana dan duit di kumpulkan, orang kapir terus menindas…jihad dan jihad di laungkan, namun kehinaan demi kehinaan di perolehi..Kenapa jadi begini? Kenapa orang kapir langsung tak rasa gentar dengan orang islam? Kenapa orang islam takut dengan orang kapir?

Jawapannya..

Kerana ALLAH telah berjanji kepada nabi Muhammad SAW bahawa ALLAH tidak akan membantu ummat islam malahan akan mencabut kegerunan orang kapir terhadap orang islam bila Ummat islam mengabaikan JIHAD NUBUWWAH ini…!!!!

Hari ini korang mengaku telah membuat JIHAD Khalifiah akan tetapi… tahukah korang bahawa JIHAD khalifiah itu tidak akan mendapat pertolongan dan restu dari Allah jika korang mengabaikan JIHAD Nubuwwah ini…?

Dan ummat islam hari ini telah diberi nikmat dan tanggungjawab untuk membuat JIHAD Nubuwwah dan jihad khilafiah… ini adalah KURNIA bukan HUKUMAN!!!

Adakah kita sedang mensyukuri nikmat ini atau sedang mengengkari?

Ketahuilah… hanya orang yang layak sahaja di benarkan untuk membuat jihad Khalifiah..Di Mekkah pernah ada sahabat Nabi yang offer untuk berperang, tapi nabi bagitahu supaya bersabar dan buat kerja dakwah macam biasa… masa belum tiba..di madinah pula, melalui Nabi sendiri ada orang yang di uzurkan oleh nabi Muhammad SAW untuk menyertai jemaah JIHAD Khilafiah..hanya orang yang layak sahaja boleh buat kerja JIHAD KHILAFIAH ini..Tapi tiada sorang ummat pun yang di uzurkan oleh Nabi SAW untuk tidak membuat JIHAD Nubuwwah!!!

Semua sahabat Nabi s.a.w buat ini kerja, kanak kanak sekecil Anas RA dan seremaja Ali RA pun buat, Amar Jamuh RA yang tempang juga buat, tak kira yang tua dan buta, orang orang perempuan, makcik makcik, nenek datuk, cucu cicit, kaya miskin, hamba dan tuan hamba, hensem dan burok, semua diperintahkan oleh nabi untuk buat jihad NUBUWWAH INI!!! Semua!!! Takde yang terkecuali, sampaikan Abdullah Ubai yang munafik tu pun ‘terpaksa’ buat..oh!

Pertama sekali penting untuk kita faham bahawasanya berjuang untuk pemerintahan Islam bukanlah objektif bagi seseorang mukmin. Objektif kita sebagai muslim ialah untuk menyukakan Allah dengan bertindak di atas suruhanNYA dan Sunnah Rasulullah SAW. Apabila kita sudah mengamalkan perkara yang menyukakan Allah, Allah akan buat DUNIA tunduk kepada kita. Perkara ni lah yang Allah Ta'ala dah cakap dalam Al-Qur'an. Di dalam Surah An-Nur, Allah berfirman :

" Allah promises for those who bring firm faith and do righteous deeds that He will make them His vicegerants on the earth."

“Sesiapa yang berusaha bersungguh untuk tegakkan pemerintahan Islam (Khalifah) wajib melihat dalam diri mereka, dimanakah tahap hubungan mereka dengan Allah.”
So hanya setelah Iman dan akhlak mulia sebati sehingga padu dan kukuh dalam Umat Islam, barulah dunia kan sujud kepada orang islam. Jika tidak ketahuilah yang kita boleh berusaha untuk bertahun, berdekad, berabad, namun pemerintahan islam tidak akan tercapai.

Bayangkan, kalau kita ada ladang ternak atau pertanian yang serba subur, maka logik lah kita pagarkan. Tapi kalau kita pagarkan satu kawasan yang penuh dengan ular berbisa, semak samun, biawak, dan macam-macam haiwan-tumbuhan - tak ke pekerjaan tu membazir masa, membazir wang malah tiada manfaat..!!!

Kita kena faham, di zaman Nabi SAW dan para Sahabat RA, di peringkat awal permulaan islam di Makkah, Nabi SAW menyebarkan islam kepada masyarakat. Selepas itu, barulah peringkat mengajar islam dan membawa pemikiran mereka kepada amat memahami tentang islam.

Sekarang kita berada di peringkat dimana diseluruh dunia, orang islam sendiri secara umumnya belum faham apa itu ISLAM. Kita mempunyai terlalu banyak perbezaan pendapat dan ‘school of thoughts’ (seperti perkara bidaah, manhaj yang bukan dari mana mazhab ASWJ yang empat.)

Maka, dalam keadaan sebegini perlukan lebih usaha mendidik dan meng’educate’ umat islam sendiri dan memaksa diri kita untuk mewujudkan pemerintahan khalifah/islam. Kalau orang islam sendiri tidak educated, tidak mantap kefahaman mereka, akhirnya ramai yang akan menentang system pemerintahan islam. Walaupun selepas ia sudah diwujudkan.Kita mahu membawa manusia kepada Islam, dan bukannya mahukan manusia bergaduh/bersaing dalam islam.

Satu contoh ialah Pakistan. Dulu , sebelum 1947, semua nak tu, nak ni, nak islam, nak pemerintahan islam bla bla bla...bila dah establish, tengok apa yang dah jadi? Akibat apabila cinta dunia, jahil agama meluap-luap, ulama akan dihina dan disisih. Pakistan telah menjadi Negara kedua didunia dalam indeks korupsi di belakang Nigeria, yang juga Negara yang didominasi oleh Islam.. So aku rasa seperti yang tertulis di atas, beritahu kita apsal sesetengah ulama tak tergesa-gesa nak establishkan Khilafah.Sahabat RA menginfakkan apa yang mereka ada hatta nyawa. Zaman Saidina Umar RA punya tarawikh, mereka berdiri dari Isya’ sampai hampir Subuh tak berhenti.. berdiri sampai terhuyung hayang sebab letih sangat. Itulah Iman mereka.Kita…..tarawikh pun buat lapan. Yang buat 20 pun baca ayat lazim yang bersambung-sambung satu nafas satu surah.Memang ada, yang satu juzuk setiap hari..tapi ramai yang mengeluh, tak ramai yang suka dan redha. Tak larat kata nya..(aku lah tuu...ohhh..)

Janganlah korang menjadi seperti burung unta,di suruh terbang tak boleh, di suruh angkat barangpun tak boleh..Bila di suruh terbang, katanya aku unta, mana boleh terbang? Bila di suruh angkat barang, katanya aku burung, mana boleh angkat barang?

Hampeh!

Korang paham tak?
Beginilah cerita ummat akhir zaman, bila di suruh kembali kepada sunnah yang asal, di suruh perbaharui iman dan amal, atau di bulan puasa begini, di seru supaya perbanyakkan dakwah dan beriktikaf, sesetengah dari ummat akan mengatakan kami lemah dan tidak mampu meniru sahabat, kami hidup jauh dari Nabi, dan logic jika amalan kami lemah, mana mungkin kami boleh menyamai mereka..

Yang tidak ‘lemah’ pula tidak sanggup meniru sahabat, malahan beralasan dengan begitu dahsyat sekali, mencari hujjah untuk menerima pembaharuan, mencari jalan untuk tidak semestinya mengikut sunnah, dan juga mengaku mustahil untuk mencapai amalan seperti sahabat, menidak relevenkan ijtihad sahabat, mempertikaikan iktikaf, dakwah face to face, dan berjuang dengan cara yang bertentangan..

Tapi bila di sebut tentang kejayaan sahabat Nabi, penaklukan ke atas tanah dan kerajaaan, kejayaan meluaskan sempadan, kecemerlangan menundukkan takhta dan harta, menguasai dunia dan darjat kehormatan, korang pun mulai meleleh air liur, bersemangat dan melompat, kata korang, kami juga orang islam, pengikut Rasul dan pewaris Nabi, penganti sahabat dan tabieen, lalu berjuang dengan sungguh-sungguh untuk mendapat harta dan takhta...

Tapi, kita lupa bahawa pada zaman kegemilangan islam dahulu, masjid penuh dan hidup 24 jam, semua sahabat solat berjemaah di masjid 5 waktu, orang munafikpun solat jemaah, iktikaf dan dakwah face to face hari-hari, tahajjud dan berpuasa sunnat, berlapar kerana mengenyangkan orang lain dan selalu menangis untuk ummat, dan menjaga lidah tidak menjatuhkan maruah orang islam yang lain, dan sedia di nasihati bila bila masa..

Tapi bila ada orang datang nasihat korang , korang pulak melenting dan marah, korang menyemai biji durian tapi menanda dengan batang ubi, apa lagi nak di kata?

Maka tidak pelik apabila ummat islam di hina di seluruh dunia, daripada Palestin, Bosnia, Somalia, Algeria, Kosovo, Albania, Kashmir, Burma, Iraq dan apa lagi lepas ini? Ummat islam di sembelih seperti ayam, sedang masjid masih kosong, malam tutup berkunci..Apa lagi yang dapat nak di kata?

Semoga Allah ampunkan dosa aku yang hina dan dina ini..

Kita kena faham this golden rule:

Pemerintahan khalifah akan tiba secara metamorfosis. (perlahan-lahan, perubahan berperingkat) Bukan secara mekanikal. Jahiliyyah boleh dianalogikan sebagai satu pokok yang besar. Besar dan kukuh serta teguh. Semuanya bersatu, sepadu. Tiba-tiba satu hari, pokok tu hancur, rebah menyembah bumi. Berkecai-kecai. Kenapa? Sebab rupa-rupanya, dalamnya ada anai-anai. Itulah kekuatan dan kesan usaha dakwah yang berkesan , konsisten dan komited. Dakwah secara langsung, istiqamah, peridioc. Pemerintahan khalifah/islam akan tiba…insyaAllah ia akan tiba, tapi kita kena mainkan peranan kita, tanggungjawab kita dalam benda dakwah ni secara konsisten, lagi dan lagi...dengan komited, disiplin...jadikan ia first priority…bukan family, bukan karier, bukan kerja opis, bukan berniaga, bukan ladang/kebun/kilang…bla bla bla…so kita kena paham apa yang brader-brader kat masjid dok buat ni ? (iktikaf/dakwah pintu ke pintu)

Mereka memenuhi tuntutan fardhu kifayah dalam misi mereka untuk pemerintahan Khalifah/islam dengan gaya ala-ala slow and steady namun istiqamah.

Sudahkan mereka tiba di puncak?

Belum.

Mereka masih cuba mendaki untuk mencapai check point yang pertama.

Kita Semua? InsyaAllah.

ps : dan sedarlah diri tu sikit, kesalahan terbesar ummat islam hari ini adalah mengabaikan JIHAD Nubuwwah iaitu mengabaikan serta lupa untuk menyeru orang kapir kepada ugama islam dan malas serta tak sanggup bersusah payah ajak orang beriman supaya bertaqwa…. buktinya paling nampak..masjid masih banyak yang kosong…ohh..!

No comments: