Friday, July 27, 2007

Apakah Sabar?

selain dari mintak jodoh sampai sanggup berdoa sampai nangis-nangis, ada baiknya korang mintak dengan Allah dikurniakan KESABARAN!!!

sekarang ada korang doa sabar dengan apa yang korang tak suka? .. berapa kerat antara kita yang doa sabar dengan kesusahan berbanding yang berdoa supaya kesusahan tu hilang? Dengan benda yang kita suka pun tak boleh nak sabar, seperti, alahai..lambatnya gaji..apahal boifren aku tak tepon nie…apatah lagi dengan benda yang kita benci..(contohnya jodoh yang lambat..ohhh..)

tahu kenapa Allah bertalu-talu bagi korang susah? Adakah Allah nak korang ingat pada Dia dengan mintak di hilangkan kesusahan? Atau Allah nak korang bersabar dengan kesusahan sambil ingat Dia supaya darjat korang naik? Dan jika korang tak mampu nak sabar, kenapa tak mintak ‘hati yang bersabar’…

aku bagi contoh :
jika muka korang tak cun langsung (hodoh gila babi) lalu korang dengan sedihnya berdoa kepada Allah:

“Ya Allah jadikanlah wajahku secantik Siti Nurhaliza...”
lepas doa karang, cuba korang pergi tengok cermin.. apa yang berlaku? Muka buruk tu jugak yang korang nampakkan? Apa perasaan korang? Sedih? Kecewa,? Nak mampos? Nak bunuh diri..oh..

Sebenarnya doa macam tu kurang tepat, dan menyusahkan orang, sebab perkara yang korang doakan itu termasuk dalam takdir Allah…sepatutnya korang doa macam nih…
“Ya Allah..jadikanlah aku bersabar dengan wajahku yang hodoh ini:
(sambil bersyukur kerana hakikatnya ada lagi orang yang muka lebih buruk dari korang) lepas doa, korang pergi tengok cermin..apa yang berlaku? Kalau doa ‘sabar’ korang makbul.. tentu korang cakap: “cantik jugak aku nih..he he he”

Jadi perkara yang patut korang mintak dengan Allah hari-hari adalah KESABARAN!!!

Antara nikmat yang terbesar dalam hidup yang pernah di ungkapkan oleh seorang sahabat Nabi:
“HATI YANG SENTIASA BERSABAR”

Kerana itu kalau korang rujuk cerita-cerita sahabat Nabi SAW yakni :

bila batu dihempap atas dada Bilal RA,
bila Khabbab RA di heret atas bara api,
Bila Sumayyah RA di seksa,
Bila Abu Bakar RA di pukul,
Bila Nabi SAW di baling batu,

Apakah korang ingat Allah tak boleh halang orang kapir?
Kenapa Allah biarkan aje Nabi-Nya di baling batu dan sahabat-sahabat diseksa..? tak lain tak bukan…

Kerana Allah nak uji iman mereka…dengan perantaraan sabar! ALLAH SANGAT SUKA DENGAN GOLONGAN YANG BERSABAR DENGAN MUSIBAH!!!!

Apa pesan Nabi pada Bilal, Khabab, Sumayyah, keluarga Yasir dll?
Bersabarlah…sesengguhnya Allah bersama kita.. Sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar…Dan..SABAR itu kepala kepada iman….

Sebab tu aku nak tanya korang, bila Allah datangkan kesusahan dalam hidup korang? Ada korang mintak hati yang bersabar?

Tidak, sebaliknya korang menjerit-jerit terlolong sana sini dan salahkan orang lain, salahkan kerajaan, salahkan polis, salahkan sekolah, salahkan ibu mengandung…akhirnya jiwa jadi menderita..tertekan, gila babi, lalu bunuh diri!!! Na'uzubillah…

Teringat pada Nabi SAW waktu di baling batu kat Taif..malaikat offer nak terbalikkan bumi taif..Nabi SAW kata biarlah…biarlah mereka..oh..sambil air mata Nabi SAW bergenang…

Teringat ketika Nabi Musa a.s sebelum menjadi Nabi, sedang jaga sekumpulan kambing, tiba-tiba sekor telah lari dan Nabi Musa a.s kejar itu kambing, tapi itu kambing lari jugak..sampai satu tahap, kambing tu penat berlari dan badannya luka-luka kerana tergores sana-sini, begitu jugak Nabi Musa a.s yang luka-luka kerana kejar dia punya kambing, tapi bila dah dapat kambing itu, Nabi Musa a.s takdelah nak terajang ke atau nak lempang kambing tu.. sebab nyusahkan dia, tapi Nabi Musa a.s belai dan gosok dia, sambil berkata; kesian kau kambing, kenapa susah-susah begini? Lalu mendukung kambing itu bawak pulang, maka pada ketika itu juga Allah berfirman kepada malaikat Jibrail .as untuk melantik Nabi Musa a.s sebagai Nabi kerana ada sifat sabar…subhanaAllah…

Atau cerita Nabi Khaidir a.s yang enggan menerima anak murid untuk belajar dengannya walaupun seorang Nabi kerana tidak mempunyai sifat sabar…Oleh yang demikian, kerana itulah antara nikmat yang besar dalam hidup adalah memiliki hati yang sabar…korang tahu apa itu sabar?

Sabar terbahagi kepada dua:
Satu : Sabar dalam mengerjakan amal kebaikkan
Dua : Sabar menahan segala penderitaan

Jadi maksud sabar dalam mengerjakan kebaikan adalah:
TAAT SEGALA PERINTAH ALLAH SAMPAI MATI!!!

Dan kita semua beruntung sebab Allah suruh cari pertolongan dengan SABAR dan SOLAT..cuba Allah suruh cari pertolongan dengan sabar dan PUASA atau sabar dan HAJI..jenuh kita nak dapatkan kesabaran itu….so adil sangat bila Allah suruh cari pertolongan dengan SABAR dan SOLAT..

Jadi yang belum dapat jodoh walaupun dah berada di ambang usia yang “maghrib”, dah doa belum sabar dengan ketentuan Allah?

Yang tak tahan dengan karenah suami, dah doa belum sabar dengan sifat suami?

Yang tak tahan dengan karenah majikan, dah doa belum sabar dengan sifat majikan?

Yang tak tahan dengan gaji tak cukup, dah doa belum sabar dengan rezeki Allah?

Yang tak tahan dengan karenah anak-anak, dah doa belum sabar dengan sifat anak-anak?

Yang tak tahan dengan karenah kerajaan, dah doa belum sabar dengan sifat pemimpin?

Allah akan betulkan orang yang menyusahkan kita bila kita bersabar dengan mereka yang menyusahkan kita…dan Allah akan biarkan mereka menyusahkan korang yang tak nak bersabar dengan mereka!!!

Kerana itu korang boleh tengok negara-negara yang rakyatnya terus di tindas, isteri-isteri yang terus menerus di zalimi suami..kenapa? kerana mereka bukan nak bersabar tapi tak bersyukur dan tak bersabar malahan nak menentang pula!!!

INGAT..!!! Allah yang keluarkan masalah, Allah juga yang menyelesaikan masalah..

Seorang isteri yang bersabar dengan karenah suaminya - Allah akan hantar Malaikat untuk memperbetulkan akhlak suaminya...

Seorang pekerja yang bersabar dengan karenah majikannya - Allah akan hantar Malaikat untuk memperbetulkan akhlak majikannya...

Seorang rakyat yang bersabar dengan karenah kerajaannya - Allah akan hantar Malaikat untuk memperbetulkan akhlak kerajaannyanya...

Seorang pendakwah yang bersabar dengan karenah ummatnya - Allah akan hantar Malaikat untuk membawa hidayat seluruh alam…

Seorang pembaca blog yang bersabar dengan membaca entry ini sampai habis - maka akan habislah entry ini di bacanya - tak lawak…ha ha ha

ps : apa yang Allah telah takdirkan, macam rezeki, ajal, jodoh…korang tak payahlah nak kena doa sampai keluar air mata darah…ada benda lain lagi yang patut korang doa sampai keluar air mata darah iaitu...HIDAYAT DAN HATI YANG SENTIASA BERSABAR…..ohhh..

*korang merujuk kepada aku - harap maklum

2 comments:

E-Kitab Islam said...

Salaamun alaikum

Berminat untuk download e-Kitab Islamik percuma?? Jom klik link dibawah

E-Kitab Islam

Ma'assalamah
:)

Kelas-Blog said...

Innallaha ma'assobiriin