Friday, July 13, 2007

Mana Satu Nak Tacke Dulu?

di satu wad emergency (kecemasan) telah diusung masuk satu jasad yang koma dan belum jadi jenazah lagi ni yang begitu parah keadaannya akibat terlibat dalam satu accident.

tulang peha kanannya patah-patah dan terperosok keluar...menembusi kulit..perutnya pulak terbelah, hampir terkeluar isi perut...mata kiri hancur...tempurung kepala retak dan begitu banyak sekali luka-luka diseluruh badan, kaki dan tangan......this man is bleeding to death!!!..

lepas tu datang pulak sorang doktor...cehh...kool aje dia tengok bendalah yg berdarah-darah depan mata dia tu....korang tahu tak apa dia buat?mana satu nak tackle dulu?mata ke..perut dulu ke...atau tulang peha dulu?...atau luka-luka kat serata badan?...baiklah, mari sini aku tolong jawabkan...

first andn foremost...doktor ni akan periksa dulu BLS ( BASIC LIFE SUPPORT ) pada jasad tu dan cuba untuk maintain/secure BLS ni dulu..

BLS = ABC which is :
1.Airway
2.Breathing
3.Circulation....

sebab dalam medic, BLS nie le merupakan asas/basic yang Allah dah beri untuk seseorang tu hidup...kalau ko tackle keparahan yang lain dulu dann ignore mende BLS ni...alamat naik kereta jenazah cepat le jasad tu...ok skarang comes the main issue...

Anggap jasad yang kat atas tu macam keadaan umat islam sekarang nie...dengan segala 'keparahan' umat yang berlaku...mana satu ko nak tackle dulu?

- ekonomi?
- pertahanan?
- akhlak/sosial?
- kewangan?
- kepandaian?
- kepakaran?
- negara?

ko sebut je...apa yang aku nampak, semuanya parah belaka sekarang nie...

bagi aku, tackle le yang basic dulu...sebab bila basic/foundation dah strong...insyaAllah automaticly yang lain akan survive (jadi baik)...ape basic dlm agama..?

Lagi mau tanya ka?...IMAN le kawan...dan inilah yang Rasulullah SAW buat pada para sahabat selama 13 tahun di Mekah...mantapkan IMAN dulu dalam diri kita melalui usaha dakwah (jangan asyik nak mantapkan si"anu" je)...barulah jadi 'kami dengar dan kami taat' bukannya 'kami dengar dan kami bantah'..ohhh...

Siapa yang tak sokong ekonomi Islam, pemerintahan Islam, hukum-hakam Islam dan segala-galanya pasal Islam?...woii...aku sokong 100%..weh...jgn tuduh aku kapir.....

akan tetapi...

Berbaloikah dengan ekonomi Islam jika rakyatnya masih amal rasuah/riba...bank Islam dah ada...pinjaman perbankan Islam dah ada..tapi orang Islam masih sibuk join pelaburan haram, tikam ekor,judi..blaa..blaaa...Yang lain tu korang citer le sendiri dan lihatlah sendiri di sekeliling korang...aku malas nak cerita ...

Satu je kesimpulan yang aku buat dalam hal ini...iaitu umat Islam sekarang nie dilanda krisis/penyakit IMAN yang amat dahsyat ( iman aku pun belum mantap gak nie..ohhh..)

Satu kisah yang sampai kat telinga aku ( sahih atau tak...wallahua'lam tapi ada pangajaran di sebaliknya )....sorang mamat nie, sekarang dah bertaubat (dulunya seorang pencuri)telah dipotong kedua-dua tangannya sebab kerja mencurinya...dan bila ditanya 'kenapa tangan kau kena potong'...dia jawab (lebih kurang)...'tangan yg mencuri tidak layak berada pada jasad yang mengucap kalimah Laaillahaillallah'....inilah natijah daripada iman yang mantap...

Macamana nak mantapkan iman?...takde cara lain melainkan keluar berdakwah...lagi dan lagi dan lagi...sampai bila?....sampai jadi jenazah....sekian celoteh aku..doakan barakah umur bagi aku jika aku masih hidup esok hari untuk istiqamah dalam dakwah..sampai jadik jenazah..

No comments: