Monday, July 16, 2007

Suasana Iman

balik dari majlis taklim merangkap bayan di rumah akhi yusuf hasan di kidurong pagi tadi, aku terfikir satu mende, manusia ni terkesan dengan suasana...dan nak dapatkan iman kena duduk dalam suasana iman...macamana suasana iman tu?iaitu majlis yang didalamnya memperkatakan kebesaran Allah,hadis-hadis nabi,kisah para sahabat dan sahabiah,majlis zikir, etc...

satu cerita dari BUZNAMA (Berita dari UstaZ yang aku tak ingat NAMA ):

pernah dengar tak kisah Ibrahim Adham ...Ibrahim Adham nie kira orang alim le...sufi ke apa tak ingat pulak aku..(sapa ingat tolong bagitau aku..)satu hari dia mundar-mandir dalam rumah dia..pikir macamana nak dapatkan iman.Puas dia ke hulu, di pegi ke hilir pulak sambil carik jawapan.

Last-last Allah tarbiyah dia.Dia dengar macam ada benda kat atas bumbung rumah dia dan keluar ,tengok ada orang(sebenarnya malaikat menyamar jadi manusia) atas bumbung rumah dia. Dia pun tanya "Ko buat apa kat atas bumbung rumah aku ni?"

Orang tu jawab "aku cari unta aku yang hilang laaa..."

Dia jawab balik "bodoh betul ko nih...nak cari unta pergilah kat padang rumput sana...mana ada unta kat atas bumbung rumah ni?

Orang tu pulak jawab balik "Ko pun sama laaa..nak cari iman pergilah keluar jalan Allah...bukannya mundar-mandir dalam rumah"...lebih kurang begitulah ceritanya.

So aku kata : nak dapat beras kena buat usaha atas beras..kena tanam padi kat sawah padi ( sebagai mediumnya), bajak sawah, jaga sawah, tuai padi sampai jadik beras.....atau kalau nak dapat anak, kena la jumpa isteri korang secara “berdepan” untuk buat “usaha” nak dapatkan anak, aku nak tanya sikit, boleh ke korang dapat anak jika korang buat ___________(isi sendirik, aku tau pembaca aku tak slow..ha ha ha..) dari jauh atau secara "PJJ"?isk..pergilah jumpa isteri korang dan pujuk rayu, jika isteri kau tak nak, tak boleh rogol dia walapupun hakikatnya dia adalah isteri engkau, begitulah ummat, pergilah jumpa mereka dan pujuk rayu mereka supaya kembali kepada Allah, jika dia enggan, janganlah ‘rogol’ dia!!! Berdoalah kepada Allah dengan linangan air mata supaya isteri kau menyerah diri, faham tak..?

begitu jugak le sunatullahnya...nak dapat iman...kenalah buat usaha atas iman..kena keluar jalan Allah iaitu berdakwah. (sebagai mediumnya), boleh insyaAllah?

Ps : Dakwah adalah tulang belakang ugama, tanpa dakwah ugama akan lumpuh, dan ugama memang sedang lumpuh sekarang ini kerana aku dan korang sedang sibuk mematahkan tulang belakang ugama secara tidak sedar dengan mengabaikan dakwah cara nabi SAW..isk..isk.., sedang orang murtad berbondong bondong…dan maksiat berleluasa di sana sini..ohhh…

No comments: