Wednesday, July 18, 2007

Paksa - Ibadah - Dakwah

satu cerita :

berlaku pada suatu zaman di mana islam menjadi cinta pertama manusia dan dunia menjadi keutamaan terakhir. Namun masih ada insan yang gagal mencapai cahaya Penciptanya, seperti seorang pencuri yang menceroboh sebuah rumah untuk mencari rezeki. Dia masuk ke rumah sasarannya dan mengintai apa yang ada untuk dia.

kiri:takde apa

kanan:takde apar2 gak

bawah:takde apa yang available

atas: lagi ler, langsung takde paper.

kesimpulan: salah target - rumah orang papa kedana

sedang dia terhendap-hendap, tetiba dia disergah oleh oleh tuan rumah. bukan lelaki ganas, bukan pemuda gagah tetapi seorang wanita jua seorang wali Allah, Rabiatul Adawiyyah yang ketika itu sedang bangun malam menghadap cinta Tuhannya. Dia sound pencuri tu :

"nampak gayung pada tiang tu?".

Terkebil-kebil mamat tu.

"ambik!"

pencuri itu mengikut tanpa bicara.

"pegi ambik wudhu"

pencuri itu ikut dengan hati yang berdebar-debar.

"pegi solat sunat dua rakaat!"

arah Rabiatul Adawiyyah dengan penuh yakin.

pencuri itu pon solat sunat dua rakaat. Rabiatul Adawiyyah lantas berdoa ketika itu. "Ya Allah, hamba mu itu susah, mengharap rezeki, tapi aku ni miskin, takde apa-apa, kau bagilah sedikit daripada rezekiMu kepada dia, Ya Allah".

Ok, kembali pada si pencuri tadi.

dia yang selesai solat sunat dua rakaat tadi, bangun. bukan bangun nak membelasah Rabiatul Adawiyyah, tapi bangun untuk solat sunat lagi, kemudian bangun lagi untuk solat. Subhanallah. Dia telah menemui kasih sejati bersama Tuhannya.

ok..skarang cuba korang lihat pada Rabiatul Adawiyyah, ada ciri seorang pendakwah yang sebenar.

1. BANGUN BERIBADAT WAKTU MALAM - kat situ ada bekalan seorang dai’e.

2. rumahnya TIADA APA - zuhud, dia redha sekiranya dunia bukan miliknya tetapi tidak redha sekiranya akhirat bukan miliknya.

3. dia TIDAK TAKUT dengan pencuri biarpun wanita, ditengah malam, sornag2 lak tu.kerana apa? kerana dia takut dengan tuhannya lebih dari dia takutkan makhluk. Kalau tengok kat ummat Islam hari ni tiada siapa yang takut kerana apa? kerana kita sendiri tidak takut dengan Al Qawiyy Tuhan kita semua.

4. SURUH pencuri solat - sediakan alternatif untuk mad'unya. dia tidak membebel. tapi bagi plan of action.

5. DOAkan mad'u nya- hadiah yang terindah untuk mad'u

ok, skarang pada si pencuri, akan ternampak ciri-ciri mad'u yang sebenar.

1. TAKUT dan rasa TERPAKSA dengan Rabiatul Adawiyyah - kat sinilah bermulanya nilai iman. perlu paksa meninggalkan jahiliyyah - keras dan tegas pada diri...(kalu korang tak paksa diri sapa lagi nak paksa...huh?)

2. SOLAT SUNAT - tiada jawapan untuk segala persoalan hidup melainkan kembali pada Allah tuhan pemilik Hidayah...”mohonlah pertolongan Allah dengan SOLAT dan SABAR…”

3. SOLAT LAGI - Istiqamah dalam ibadah- ohh..baru nampak betapa manisnya iman

so kesimpulannya, aku kata : kitalah dai’e, kitalah mad'u. renunglah kebesaran Allah, nescaya segala makhluk yang membelenggu kita akan kecil sekecilnya. fikirkan indahnya nikmat syurga Allah, nescaya lebur kenikmatan dunia. Kenangilah pedihnya azab Allah, nescaya segala kesukaran di dunia ini akan jadi mudah dan rendah nilainya. Allahu Rabbi.

ps: ni aku petik dari Qalamullah.. bunyiknya lebih kurang gini :

"Siapakah yang lebih baik perkataannya dari orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal soleh dan berkata "Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri".?"

[Fussilat : 33]

No comments: