Thursday, July 19, 2007

Mari Membebel

( jangan ada "su'udzhon di antara kita..la la la...)

Jangan Berburuk sangka walaupun dengan orang jahat. Kalau nak berburuk sangka boleh, iaitu time orang lelaki ajak orang perempuan duduk berdua-duaan atau vice versa.. memang kena sangat buruk sangka, walaupun yang ajak tu ustaz yang alim berserban janggut sampai lutut hatta berbaju kurta sekalipun ataupun ustazah yang berbaju jubah besar dan tudung macam selimut pun ..... mengerti?

Pendek cerita..,
Dunia ini rosak bila manusia hidup dengan berburuk sangka..
Rumah tangga akan rosak bila pasangan saling berburuk sangka
Kerja opis akan rosak bila rakan sepejabat asyik berburuk sangka
Negara akan rosak bila rakyat berburuk sangka dengan pemimpin
Ugama akan rosak bila hamba berburuk sangka dengan Allah..


Penting kena sangka baik.., bersangka baiklah dengan Allah tentang takdir buruk kita, tentang doa kita yang tak makbul, tentang nasib malang kita, dan lain lain, semuanya akan membawa kita kepada kehidupan yang bahagia dunia akhirat

Dan ramai orang yang murtad adalah berasal daripada mereka yang berburuk sangak dengan Allah..oh!


Ada riwayat menyatakan jika kita bersangka baik dengan seorang yang jahat, maka Allah akan hantar satu malaikat untuk buat orang jahat tu baik dengan kita yang sangka baik ni.. insyAllah..

Pernah jadi tak kes camni?

Orang kata: kau jangan rapat dengan si X, dia tu begitu begini (akhlak buruk)
Aku kata: takdelah, dia dengan aku, ok jer..

Orang kata: tapi dia tu bahaya, suka pukul orang, suka buat amal ahli nereka, suka bla bla bla..
Aku kata: takdelah, dia dengan aku, ok jer..

Korang perasan tak? “Dengan aku dia OK... jer” he he he.., mungkin dia jahat.., tapi nabi ajar kita sangka baik, dan tak kanlah kerana dia jahat kita kena buang sikap baik kita..? akhirnya orang yang jahat itu selalu buat baik kepada kita.., akhirnya Lord Voldermoth berbaik baik dengan encik Harry Potter.. encik Albus Dumbledore pun pun he he he (aku dah melalut)

Maka janganlah biarkan korang hidup dalam dunia berburuk sangka..

Bangun pagi dan korang tengok berus gigi kesayang korang jatuh dalam lubang toilet jangan terus pikir sape yang tak suka korang, kerana mungkin berus gigi tu terjatuh dengan tidak sengaja ataupun andai korang bagi salam dan orang tu tak jawab, jangan terus buruk sangka , mungkin orang tu tak jawab salam korang sebab sedang tahan kentut.., berburuk sangka hanya akan menyebabkan hidup korang dalam kegelapan dan menjadi bodoh dalam pertimbangan..

ps : berburuk sangka ni bilamana jika korang lakukan jugak, maka rumah tangga korang akan porak peranda, persaudaraan korang akan putus di tengah jalan, kerja dunia korang akan kucar kacir, Negara akan huru hara dan seterusnya mengundang perperangan saudara, tercetusnya perang dunia dan akhir sekali kedahsyatan azab kubur, kepanasan mahsyar, kerasnya hisab dan azab api neraka...ohh..!!!

No comments: