Tuesday, July 31, 2007

Jinjing dan Junjung...

(edisi merepek malam pertengahan rejab)

Kalau korang ditanya mana yang patut korang junjung? Agama atau Perkara dunia yang sementara? Korang dengan konfiden dan bersemangat akan menjawab "AGAMA!"

Dan kalau korang di tanya lagi yang mana satu patut korang jinjing? Agama atau Perkara dunia yang sementara? Dengan selamba, kerek, eksyen dan amat mudah sekali korang menjawab "Tak kan Agama kot...."

Tapi banyak yang cakap tak serupa bikin..

Para Sahabat Rasulullah SAW Junjung AGAMA dan Jinjing DUNIA.

Bila AGAMA goyah, dilepaskan dunia dan difokuskan kepada AGAMA agar AGAMA ISLAM tetap utuh dan tertegak.

Walaupun hubungan suami isteri yang amat nikmat dan bersenang lenag bersama anak-anak amat menyeronokkan (KEPERLUAN DUNIA - Juga Ibadah..sila jangan salah paham), tapi bila ada panggilan keluar ke jalan Allah (AGAMA - JIHAD - Ibadah yang amat tinggi), isteri yang menawan dan menggairahkan ditinggalkan begitu sahaja dan anak-anak yang comel dibiarkan juga.

Ya..sebab mereka junjung AGAMA dan lepaskan DUNIA yang mereka jinjing.

Ada sorang sahabat ni (tak ingat plak nama dia). Dia nak kawin, Takde duit. Bila dapat pinjam duit (atau ada orang bagi duit) dia cukup seronok. Pergi ke pasar untuk beli barang kahwin, tapi terdengar ada panggilan Jihad. Terus sahabat ni, beli barangan kelengkapan berperang guna duit kawin dia. Wah.....biar betul.......Itulah konsep Junjung AGAMA, Jinjing Dunia.

Macam korang kerja. Kerja ialah keperluan di dunia. Ia satu perintah. Tak boleh la tak kerja kan...Nak makan apa? Semua benda tak free. Kena beli. Tetapi WAJIB ingat, sepatutnya, jka kerja korang menggoyahkan AGAMA yang korang kata korang JUNJUNG, maka tingalkanlah kerja korang yang sementara itu.

Contoh : yang lelaki pegi solat berjemaah di masjid dan yang perempuan terus tunaikan solat fardhu bila masuk waktu solat. Janganlah sambil lewa mendahulukan kerja yang nak siap tu, dan mengabaikan solat jemaah…ataupun alang-alang nak goreng ikan lagi sekor..

Ataupun bila korang sibuk dengan kerja, korang dah tak sempat nak balik rumah untuk solat maghrib atau Isya' di surau atau masjid rumah korang. korang kena berusaha atasi masalah itu dan bagi masa untuk AGAMA yang korang kata korang JUNJUNG itu.

Kalau korang tak berusaha sungguh-sungguh dan dengan senang wenang hati je me'let-go'kan' solat korang, solat jemaah korang, maka korang dah salah paham. Konsep korang pada waktu itu ialah AGAMA DIJINJING, KERJA DIJUNJUNG.

Mungkin kerana korang rasa KERJA korang yang bagi rezeki, increment, bonus, perks dan macam-macam lagi. korang TERTIPU...Kalau korang meremehkan AGAMA kerana korang 'SIBUK' bekerja, maka korang telah ditipu. atau korang menipu diri sendiri. Takde keberkatan dalam rezeki…semua tu syor syaitan – harap maklum.

AGAMA itulah priority bagi korang, bukan 'kerja' korang yang bila-bila masa boleh kena buang kerja. Kalau ikut cerita orang kerja sampai tak ingat nak solat...kerja dah selesai dan dapat pujian boss, baru terhegeh-hegeh nak solat 2 minit sebelum waktu tamat. Kalau ikut cerita orang kerja tapi tak nak stop untuk solat bila tepat masuk waktu, tunngu dah siap kerja kemas rumah atau cuci kereta, baru nak solat 2 minit sebelum habis waktu. Kalau ikut cerita orang yang pentingkan kerja dari agama, kalau MATI tak sempat solat dan bertaubat macam mana?

MATI ....

MATI....bukan boleh tangguh atau reverse timing...

MATI.......takde peluang lain lagi..

MATI.......sia-sia je mati KATAK sebab TAK JUNJUNG AGAMA (walaupun perasan mengaku junjung)

MATI......sia-sia je mati tu sebab JINJING AGAMA. Amik tak endah dengan peringatan dari AlQuran, Hadith, Rasul, Ustaz, Ustazah, Mak, Ayah, kawan-kawan (siap kata ko pedulik hapa nak ceramah orang pulak, cam bagus...)

MATI. FULL STOP.

Tapi bukan semestinya dapat STOP. Takut-takut bermula azab yang tak STOP sampai bila-bila. Forever and Ever. Never Ending Story. Naudzubillah.

Orang kata bila MATI selesai masalah hutang, kenaikan pangkat, kereta baru, bini tiga, rahsia kerajaan, diburu polis...ye memang selesai. PENAMAT segala masalah dunia.

Tapi kalau MATI banyak dosa, tak sempat taubat, KUFUR, ENGKAR, DEGIL, BONGKAK, EKSYEN, maka, akan bermulalah MASALAH paling besar..

Tak ada kesusahan yang paling besar di dunia ini dari kesusahan seorang AHLI KUBUR....renungkan.....

Meskipun dikumpulkan kesusahan para Nabi dari Adam A.S hingga Muhammad S.A.W. Meskipun dikumpulkan kesusahan semua orang, mangsa hiroshima dan nagasaki ke, tawanan perang ke, mangsa rogol ke, pelajar yang tengah peperikassan akhir tapi tak pernah study ke, orang sakit tak boleh buang air besar dan macam-macam lagi.....tak boleh lawan kesusahan SEORANG AHLI KUBUR.

Ps : berazamlah untuk jadi bakal Ahli kubur yang tak bermasalah. InsyaAllah. Amiiinn…

1 comment:

Hansac said...

Kalau banyak dosa tapi sejurus sebelum mati ALLAH ampunkan semua dosa besar macamana ya?

Best tak best tuuu?