Friday, July 6, 2007

Bala Akhir Zaman

(Salah siapa..?)

Kenapa aku yang terlibat dengan dosa dan tragedi ini tapi masih selamba bergelak ketawa bersama keluarga dan rakan rakan? Adakah kitaorang seekor makhluk munafik yang mana perkara ini hanya di anggap seperti seekor lalat yang hinggap di hidung? Atau adakah korang memang bertabiat seekor lalat yang setiap hari bergelumang najis sehingga tak perlu lagi menutup lubang hidung apabila melihat najis?

Kata seorang pemungut sampah sarap yang melalui rumah aku pada setiap ahad, selasa dan jummaat berkata:
"Pakcik tak bau busukpun!!"
kerana bila hari hari angkat sampah, apa nak di heran dengan sampah, bukan kah itu sampah? Apa nak heran!

Nota: kerja pemungut sampah bukanya hina, halal lagi!-ini adalah contoh.

Secepat mana maksiat datang dengan techno, secepat itu hak datang juga dengan tecno..bila orang islam berpegang teguh dengan ugama, Allah akan bantu..the best thing yang skarang kita boleh come up with adalah menyampaikan kebenaran dengan penuh kesabaran..dakwah jumpa secara berdepan, "terjun" ke dalam ummat, setiap pihak terutamanya aku sendiri berperanan dalam membendung bala zaman yang dah nak menopouse ni isk..

“kenapa ummat islam sekarang tidak bersatu padu? Mengapa UMNO, PAS, ABIM, JIM, SYIAH, SUNNI, TABLIGH, AL-ARQAM, TALIBAN, AL-QAEDA, IKHWAN , bla bla bla… (etc..etc.. 73 semuanya) tidak bersatu padu?

Bukankah baik jika semua jemaah islam ini bersatu?

Aku kata:
Jika burung helang di ikat salah satu kakinya dengan burung merpati dan salah satu kaki burung merpati di ikat pula dengan burung sendidik.., mana mungkin burung-burung ini boleh terbang dan sampai ke distinasi?

Pengabungan ini tidak akan dapat di buat kerana distinasi setiap burung itu berbeza, begitu jugak dengan pertubuhan so-called-islamic dan jemaah yang kau sebutkan itu, setiap gerakkan mempunya distanasi yang berbeza dan musuh utama yang berbeza !! Maka nasihat aku setelah berbuih nasihat engkau, jika kau rasa apa yang kau buat benar, maka ‘bismilah’, go on dan berikhlaslah!!!
“lakum di nukum wali yadin”….

(lalu tangan kananku berjabat dengan tangan kiriku sendiri, dengan posisi berdiri dan tangan berjabat separas perut, aku menyeru sambil menanyi..)

Pulanglah pada Tuhan cahaya kehidupan
Syarat bahagia di dunia
Akhirat kekal selamanya pada Allah

la la lala...(tak ingat lirik..)
Tanpa iman dalam hati
kita kan dikuasai Syaitan
nafsu dalam diri musuh yang tersembunyi
Pulanglah kepada Tuhan cahaya kehidupan
Keimanan ketakwaan kepadanya senjata utama

(badan henjut-henjut menahan sebak, sedang air mata terus bergenang dan meleleh..!)

ps : menjadi jenazah adalah
BALA bagi sesetengah orang, tapi menjadi RAHMAT pula bagi sesetengah orang..ohhh..

No comments: