Tuesday, June 12, 2007

Cuba Renungkan...

cuba kite renong balik...akan sejarah islam yang gilang gemilang dulu.

ada orang nak persoalan lak....okeh....ni dia soalan..macam mana keadaan orang-orang Islam dahulu kala, sejak zaman nabi sampai ler khalifah uthmaniah??

generally, orang Islam dulu buat kerja yang sepatutnya dibuat. buat kerja ngajak orang buat baik, buang keyakinan yang salah, kasih sayang sesama muslim dibina, saling memaafkan bila ada saja salah silap.......yang penting sekali mereka telah buat perkara yang disukai Allah dan Rasul-Nya. Sampai sahabat dapat title R.A ketika dalam dunia lagi. mereka telah meletakkan kalimah "lailahaillah muhammadurasulullah" dalam hati-hati mereka instead letak kat dinding rumah sekadar hiasan. Semua ayat-ayat al-Quran di baca dan di amal kan instead of gantung kat dinding rumah/ masjid/ kedai/ etc.

begitu jugak tabiin, tabi' tabiin, dan seterusnya. Allah telah tundukkan dunia bawah tapak kaki mereka pasal mereka tak terkesan ngan dunia.(rujuk posting wahan)

tapi sayang nya hari ini, kalimah-kalimah suci hanya sekadar hiasan di rumah sampai jadik tempat cicak berak, sekadar atas kertas, sekadar di forward kan ke member-member, setakat cakap, tapi langsung tak amal (ni sume kes aku nih, bukan korang). so, kiranya aku telah langgar hak kalimah. atau dengan kata lain perbuatan aku yang tersebut lebih kurang perbuatan meletakkan kalimah sebagai tattoo atas badan(ni pun atas tujuan hiasan..isk isk isk..)

jadik, kita tahu di sini, gantung kalimah ke, apa ke ...... adalah = bertujuan utk hiasan = tattoo atas badan = pun nak melawakan badan.

aku cuba bayangkan kalau semua orang islam amal 100% perintah Allah ikut cara nabi (bukan cara lain), pasti akan ada kegerunan dalam hati orang-orang non-muslim kepada orang-orang islam. (i.e. sehingga Rom dan Parsi jatuh bawah tapak kaki sahabat, sampai satu masa....1/3 dunia telah ditakluk)

nak paham lagi, kena luangkan masa, harta, diri untuk agama lagi dan lagi. bukan takat TULIS blog je dan jugak bukan takat BACA blog aku nih. aktiviti ni sekadar mengisik masa lapang...boleh insyaAllah?

No comments: