Saturday, June 23, 2007

Moral Police

Ada la sorang bapak ni jalan-jalan dengan anak dia nak pegi satu tempat. anak beranak ni naik lembu. jalan punya jalan, sampai satu kampung, kedengaran suara-suara MORAL POLICE .."apa la diorang. ..huh bapak bangang, anak bodoh. lembu tu dah la kurus... ish...ni kes aniaya binatang ni"

bapak pon menurut sahaja kata-kata mereka. Lalu si bapa turun dan membiarkan anaknya sendirian di atas lembu. Si bapa meneruskan perjalanan sambil berjalan kaki. Mereka pun melalui sekumpulan MORAL POLICE. Sekali lagi ada yang komen, "Sial punya anak. Dia sedap-sedap naik lembu. Bapanya dibiarkan berjalan kaki."

Si anak mendengar komen mereka (moral police), lalu dia turun dan menyuruh bapanya pula menunggang lembu. Si anak berjalan kaki mengiringi bapanya di atas lembu. Mereka pun melalui sekumpulan MORAL POLICE. Sekali lagi mereka mendengar rungutan "Bapa budak ni, kepala hotak letak kat lutut agaknya, dia sedap naik lembu, anaknya dibiarkan berpeluh berjalan."

Mendengar komen itu, si bapa pun turun dan berjalan bersama-sama anak. lembu itu dibiarkan berjalan sendirian. Mereka pun melalui sekumpulan MORAL POLICE. Masih ada yang komen "Apalah bangsatnya orang tua ni. Ada lembu tapi tak mau naik. Kalau macam ni, lebih baik tak payah bawa lembu!"

Mendengar kata-kata ini, si bapa pun memberitahu anaknya. "Beginilah keadaan MORAL POLICE.anakku..
Mereka hanya pandai cakap. Pandai melihat kesalahan orang. Ada saja yang tak betul. Kalau kita ikut saja kata-kata mereka, rosak kita. Kita tidak boleh terima pandangan mereka secara melulu. Kita kena fikirkan kesemuanya dan kita buat apa yang baik pada kita. Jangan pedulikan kata-kata mereka.."

- sekian cerita -

ni adalah cerita yang aku sadur dari website mana tah. aku tukar keldai --> lembu, orang kampung/masyarakat--> moral police. apa yang aku mahu point out di sini ialah, berfikirlah secara bijak. bukan ikut 'apa kata orang'.

contoh, ko nak sedekah terang-terangan atau sembunyi-sembunyian. dua-dua baik sebenarnya.
- kalau terang-terang, ko boleh bagi galakan kat orang lain untuk sedekah bersama-sama.
- kalau sembunyi, boleh jaga niat ikhlas (kalau takut tak ikhlas bila terang-terangan).

contoh lain, bila ko ada makanan banyak sangat dalam pinggan ko. tiba satu point, ko dah tak larat nak makan, sedangkan makanan masih banyak lagi. nak buang membazir plak. Biasa mesti ada yang akan kata:
"ish, ko nak jadi sedara setan ke buang-buang makanan ni, tak baik tau. habiskan makanan tu" excuse me? sapa yang sedara setan? ko atau orang yang ko tegur tuh? mana kitab ko belajar? ha ha ha...bangsatnya...

menurut satu ustaz yang aku jumpa secara langsung (bukan ustaz celup yang suka guna internet sbg sumber rujukan UTAMA/ baca apa-apa kitab, terus buleh elaborate. wah wah wah..meriahnya hidup..):-

kita kena buang mudarat yang lebih besar. antara kenyang sangat dengan membazir, mudarat yang lebih BESAR ialah kenyang. jadi, alternatif yang terbaik ialah sedekah kat member/fakir miskin yang tengah lapar. tapi, prinsip asas orang biasa pegang ialah, tak larat habis: buang terus.
(untuk pengetahuan, nama ustaz tu ialah Haji Bujang Sulaiman@Ahmad, Bekas Imam Besar Masjid Bahagian Bintulu)

contoh lain, orang bawa cerita tah apa-apa, takde soal selidik, takde basic dalam perkara yang disampaikan, terus je ko caya dan ko sebar-sebarkan kat orang lain. pastu kata, kita kena hormat pendapat orang lain. hehehehe..... takde keja aku nak ikut pendapat orang celupan.

bagi aku, contoh kata, kalau ko ada problem dalam subjek yang ko tengah ambik, ko mestilah jumpa instructor ko. bukan tanya member-member ko yang selalu cakap: "weih, aku rasa camni camni la..." pastu orang lain pon cakap, "tak tak, bukan camni, tapi camtu camtu". Katakanlah instructor ko tu merupakan professor mathematics yang telah berPULUH-PULUH tahun belajar/ kaji tetang math (bukan setakat baca buku terus pandai (prof celup) pastu preach kat orang lain pasal math theory yang ntah paham ke tak) maka prof tu jadi sumber yang boleh ko percayai.

begitu juga kalau bab-bab agama, silalah ber"consult" dengan ahli-ahlinya... dan.... aku prefer yang berpuluh-puluh tahun belajar kat pondok/madrasah. even ustaz yang belajar kat al-azhar, ukm, um atau lebih-lebih lagi universiti omputih yang offer islamic studies.....mintak mahap le.. semua tu aku TAK pakai. apatah lagi, 'ustaz' yang takat baca buku, tengok internet, bla bla bla bla.... memang aku campak dalam tong sampah (jangan risau, aku campak dalam tong yang bersih je).

sekian untuk hari ini..

No comments: