Friday, June 8, 2007

Pilihan Tanpa Paksaan

kalau ko kena tanya orang non-muslim:

``kenapa tak minum arak"

maka, pasti ko akan jawab:

``islam mengharamkan kami minum arak. jadi kami takleh minum arak. bukan tu je takleh. kami diharamkan drp berzina...eh ada lagi. kami diharamkan drp main TOTO (tipu orang takde otak)... babi pon haram dimakan pasal haram dan ADA KUMAN (kuman ape cik adik dan cik akak?) takleh dibunuh walaupon babi tu dah dipanggang dengan kepanasan setahap api neraka (paling tak panas adalah 70 kali ganda drp api dunia -- ye ke? aku dah lupa asal usul riwayat cerita dia. jadi sama2 lah kita semua doa supaya tak masuk neraka yer... )itu haram, ini haram"

hoi hoi hoi.... kau tau tak? hehe tentulah ko tak tau. kalau ko jawab camtu, aku yakin kebanyakan orang non-muslim akan cakap dlm hati:

``uish... banyaknya haram. mmm maksud haram pon aku haram tak tau. ish ish dia ni haram kejadah tul lah"

atau

``ish ish... banyaknya larangan. susahlah camni"

itu la, tuntut ilmu takat baca tajuk dan isi penting. pastu hurai ikut pala otak sendiri. pastu skip2. rasa tajuk best, amik. kalau tak best, skip terus.

sepatutnya ko cakap kat orang non-muslim tu:

because of my religion (jgn cakap deen, pasal dia sepatah haram tak tau arab) AND my preference"

atau apa2 ayat yg ko rasa best yg membawa maksud kerana perintah agama dan pilihan saya" (hehehe saya tak terer english, tapi saya perasan terer cakap arab…hehehe…)

itu adalah 2 (dua) point yg penting ko kene jawab bila orang tanya kenapa haram, kenapa takleh, kenapa dilarang. detailnya, cari la sendiri. ..boleh insyaAllah…aku pun kena buat sekali..!!

No comments: